REGULAMENTE

Regulamentul de ordine interioară (ROI)

Regulament de organizare și funcționare (ROF)

Codul de etică în cercetarea științifică ARFCN

Standarde de performanță științifică - Standarde minimale AC, CS, CS III

Standarde de performanță științifică - Standarde minimale CS II și CS I

Plan privind egalitatea de gen și de tratament între femei și bărbați

Regulamentul de ordine interioară (ROI)


Nr. 241 / 31.10.2023

DISPOZIŢII GENERALE

Unitate de cercetare fundamentală a Academiei Române, Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu” funcţionează în cadrul Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române şi sub egida Secţiei de Filologie şi Literatură a Academiei Române
Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu” îşi are sediul în Cluj-Napoca, str. Emil Racoviţă, nr. 21, cod poştal 400165.
În conformitate cu prevederile art. 257, 258 şi 259 din Legea nr. 53/2003, republicata in temeiul art. V din Legea nr. 40/2011 ‒ Codul Muncii, instituţia, în calitate de angajator, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, a elaborat şi prezentat Regulamentul intern cuprinzând următoarele:

● reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă în cadrul unităţii;
● reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii;
● drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor;
● procedura de soluţionare a cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor;
● reguli concrete privind disciplina muncii în instituţie;
● abateri disciplinare şi sancţiuni aplicabile;
● reguli referitoare la procedura disciplinară;
● modalităţi de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice.

Regulamentul intern se aplică tuturor salariaţilor Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, indiferent dacă relaţiile lor de muncă sunt stabilite prin contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată, contracte individuale de muncă pe durată determinată, cu program de lucru pentru întreaga durată a timpului de lucru sau cu timp parţial de muncă, contract de voluntariat, inclusiv cercetătorilor cu statut de cercetător asociat, salariaţilor altor instituţii delegaţi / detaşaţi în Institut. Prezentul regulament are ca scop desfăşurarea corespunzătoare a activităţii instituţiei, promovarea unor relaţii de muncă echitabile, de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor, eliminarea conflictelor de muncă şi / sau preîntâmpinarea grevelor, instituind reguli concrete de tipul celor prezentate mai sus. Orice personal contractual care îşi desfăşoară activitatea în cadrul instituţiei beneficiază de condiţii adecvate de muncă, fiindu-i respectată demnitatea fără nicio discriminare directă sau indirectă.
(1) Regulamentul intern se aduce la cunoştinţa salariaţilor prin grija angajatorului şi îşi produce efectele faţă de salariţi din momentul încunoştiinţării acestora;
(2) La semnarea contractului individual de muncă, salariatului i se va aduce la cunoştinţă şi prezentul regulament;
Persoanele care lucrează în cadrul Institutului cu un contract pe durată determinată vor fi obligate să respecte, pe lângă dispoziţiile Regulamentului intern al intituţiei în care îşi au contractul individual de muncă, şi dispoziţiile prezentului regulament.
Prevederile prezentului Regulament vor fi respectate şi de către salariaţii ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate din iniţiativa angajatorului.

CAPITOLUL I

Reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă

Art. 1. (1) Angajatorul are obligaţia să ia toate măsurile necesare pentru protejarea vieţii şi a sănătăţii salariaţilor.
(2) Angajatorul are obligaţia să asigure securitatea şi sănătatea salariaţilor în toate aspectele legate de muncă.
(3) Angajatorul are obligaţia să organizeze instruirea angajaţilor săi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă prin persoana desemnată cu atribuţii în acest sens din cadrul instituţiei.
(4) Instruirea salariaţilor se realizează periodic de către persoana desemnată cu atribuţii în acest sens, prin modalităţi specifice stabilite de comun acord de către angajator împreună cu Comitetul de securitate şi sănătate în muncă.
(5) Instruirea prevăzută la alineatul precedent se realizează obligatoriu în cazul noilor angajaţi, al celor care îşi schimbă locul de muncă sau felul muncii şi al celor care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai mare de 6 luni. În toate aceste cazuri, instruirea se efectuează înainte de începerea efectivă a activităţii.
(6) Instruirea este obligatorie şi în situaţia în care intervin modificări ale legislaţiei în domeniu.
Art. 2. (1) În vederea asigurării condiţiilor de protecţia muncii şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu” are următoarele obligaţii:
‒ să ia toate măsurile necesare pentru protejarea vieţii şi sănătăţii salariaţilor; pentru acesta asigură condiţiile necesare ca sarcinile de muncă şi activităţile corespunzătoare să fie organizate astfel încât exigenţele profesionale să corespundă capacităţii fizice, fiziologice şi psihologice ale salariaţilor, iar solicitarea profesională să fie în limitele normale;
‒ să asigure toţi salariaţii pentru risc de accidente de muncă şi boli profesionale în condiţiile legii.
‒ să efectueze încadrarea în momentul angajării numai a persoanelor care, pe baza controlului medical şi a verificării aptitudinilor psihoprofesionale, corespund cerinţelor locului de muncă pe care îl vor ocupa.
‒ să adopte măsuri de protecţie a muncii corespunzătoare condiţiilor de muncă specifice Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, prin stabilirea atribuţiilor şi responsabilitătilor ce revin salariaţilor în acest domeniu, corespunzător funcţiei exercitate şi locului de muncă ocupat;
‒ să asigure cunoaşterea şi aplicarea de către toţi salariaţii a prevedrilor legale în domeniul protecţiei muncii, prin şefii ierarhici superiori şi prin salariatul responsabil cu protecţia muncii;
(2) Locurile de muncă trebuie să fie organizate astfel încât să garanteze securitatea şi sănătatea salariaţilor. Angajatorul, prin persoana desemnată cu atribuţii în acest sens, trebuie să organizeze controlul permanent al stării materialelor, echipamentelor şi a substanţelor folosite în procesul muncii în scopul asigurării sănătăţii şi securităţii salariaţilor.
Angajatorul, prin persoana desemnată cu atribuţii în acest sens, răspunde pentru asigurarea condiţiilor de acordare a primului ajutor în caz de accidente de muncă, pentru crearea condiţiilor de preîntâmpinare a incendiilor precum şi pentru evacuarea salariaţilor în situaţii speciale şi în caz de pericol iminent.
(3) Salariatul responsabil cu protecţia muncii ţine evidenţa locurilor de muncă cu condiţii vătămătoare, periculoase, precum şi a accidentelor de muncă, bolilor profesionale şi avariilor, când este cazul, iar la cererea inspectorilor de protecţia muncii care efectuează control sau cercetare prezintă documentele şi a toate relaţiile solicitate. Acesta ia toate măsurile necesare pentru prevenirea accidentelor de orice fel în procesul de lucru şi asigură îndeplinirea sarcinilor stabilite de inspectorii de protecţia muncii, cu prilejul controalelor efectuate şi completează toată documentaţia prevăzută de legislaţia în vigoare.
(4) Încălcarea dispoziţiilor legale privitoare la prevenirea şi stingerea incendiilor atrage răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz, potrivit legii.
(5) Angajatorul are obligaţia să asigure prin servicii de medicina muncii examenul medical la angajarea în muncă şi supravegherea stării de sănătate a tuturor salariaţilor.
(6) În scopul asigurării implicării salariaţilor la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniul protecţiei muncii, se constituie Comitetul de securitate şi sănătate în muncă având următoarea componenţă:
Preşedinte – Directorul.
Membru ‒ Reprezentantul salariaţilor.
Secretar – Persoana desemnată cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii.
(7) Angajatorul asigură materiale igienico-sanitare în scopul asigurării iginei şi protecţiei personale. Materialele igienico-sanitare se distribuie gratuit salariaţilor.
Art. 3. Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au următoarele obligaţii:

  • să respecte Constituţia, legile ţării şi să acţioneze pentru punerea în practică a dispoziţiilor legale;
  • să apere cu loialitate prestigiul Institutului şi să nu aducă prejudicii imaginii acesteia;
  • să aibă o atitudine onestă, corectă şi conciliantă în exprimarea opiniilor pentru a evita conflictele;
  • să-şi însuşescă şi să respecte normele de protecţia muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor, măsurile de aplicare a acestora şi să acorde primul ajutor, în caz de accidente de muncă, celor accidentaţi;
  • să desfăşoare activitatea în aşa fel încât să nu se expună înbolnăvirii profesionale sau accidentelor;
  • să aducă la cunoştinţa conducătorului locului de muncă orice modificare survenită în desfăşurarea procesului de lucru;
  • să aibă un comportament profesionist, să asigure, în condiţiile legii, transparenţa administrativă;
  • salariatul responsabil cu protecţia muncii şi şefii ierarhici ai acestuia să dea relaţiile solicitate de organele de control în domeniul protecţiei muncii.

CAPITOLUL II

Reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi a înlăturării
oricărei forme de încălcare a demnităţii

 Art. 4. (1) În cadrul Institutului, relaţiile de muncă au ca temei principiul egalităţii de tratament faţă de toţi salariaţii.
(2) Orice discriminare, directă sau indirectă faţă de un salariat, bazată pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasială, culoare, etnie, religie, opinie politică, origine socială, handicap, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală este interzisă.
(3) Salariaţilor Institutului „Sextil Puşcariu” le sunt recunoscute dreptul la plata egală pentru munca egală, dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, dreptul la protecţie în cazul concedierii ilegale. În cazul concedierii din motive economice, care nu ţin de persoana salariatului, nu se consideră discriminatorii următoarele criterii:

  • disponibilizarea salariatului care cumulează pensia cu salariul;
  • disponibilizarea salariatului care nu are funcţia de bază în instituţie;
  • în cazul ambilor membri ai unei familii încadraţi în aceeaşi instituţie, disponibilizarea celui care are venitul cel mai mic;
  • nedisponibilizarea salariatului care are mai puţin sau 5 ani până la pensionare.

(4) Relaţiile de muncă în cadrul Institutului „Sextil Puşcariu” se bazează pe principiul consensualităţii şi al bunei credinţe.

CAPITOLUL III

Criterii de angajare şi promovare


Art. 5. Angajarea în cadrul Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu” se face în condiţiile legii, în baza deciziei preşedintelui Academiei Române sau a preşedintelui Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române.
Art. 6. (1) Angajarea în cadrul Institutului se face prin concurs, pe posturile vacante.
Salariaţii cărora, după pensionare, li se aprobă continuarea activităţii în condiţiile legii pot cumula pensia cu salariul în baza temeiurilor legale.

  • (2) Posturile vacante existente în statul de funcţii vor fi scoase la concurs, corespunzător necesarului stabilit de conducere, după epuizarea posibilităţilor de avansare a personalului angajat.

(3) Anunţul concursului va fi publicat într-un ziar central, pe site-ul instituției ori prin afişare la sediul Institutului sau al Filialei, cu cel puţin 15 zile înainte de data susţinerii concursului sau a examenului şi va cuprinde, în mod obligatoriu, denumirea postului scos la concurs, data şi locul susţinerii concursului sau examenului, principalele condiţii pe care trebuie să le îndeplinească candidatul, precum şi modalităţile de informare.

  • (4) Participarea la concurs a persoanelor este condiţionată de aprobarea prealabilă, de către conducerea Filialei, a cererii de înscriere la concurs sau examen.

(5) În vederea participării la concurs, solicitanţii vor depune la compartimentul resurse umane de la Filială un dosar care va conţine în mod obligatoriu următoarele documente: cererea de înscriere la concurs; actul de identitate în copie, actul de studii în copie legalizată, adeverinţă medicală din care să reiasă că este apt pentru postul pentru care se solicită angajarea, cartea de muncă în original şi copie, recomandare de la ultimul loc de muncă, curriculum vitae, cazierul judiciar pentru funcţiile care implică necesitatea acestuia. Pentru posturile de CS I și CS II dosarul va mai cuprinde Fișa de verificare a standardelor minimale și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior și a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare.

  • (6) Salariaţii compartimentului resurse umane vor verifica conţinutul dosarului, vizând actele depuse pentru conformitate cu originalul.
  • (7) Componenţa comisiei de concurs sau de examinare în vederea angajărilor sau a promovărilor se stabileşte prin dispoziţia forurilor Academiei Române. Comisia este condusă de un preşedinte, iar secretarul comisiei de examinare răspunde de buna organizare şi desfăşurare a concursului şi nu este membru al comisiei.
  • (8) Bibliografia şi tematica pentru concurs se întocmesc de şeful compartimentului în care urmează să se facă angajarea, se aprobă de director şi se pun la dispoziţia solicitanţilor.
  • (9) În vederea verificării îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor de participare la concurs, dosarele acestora se prezintă comisiei de către personalul compartimentului resurse umane.

(10) Concursul va consta dintr-o probă scrisă şi o probă orală sau interviu, după caz. Pentru posturile încadrate în anexele legislaţiei în vigoare, pe funcţii comune (respectiv personalul auxiliar) concursul va consta şi dintr-o probă practică. Pentru posturile de CS I și CS II, concursul se va desfășura pe baza dosarului, care va cuprinde recomandările a 4 specialiști cu un grad similar, urmând a fi aprobat de secția de specialitate și validad de către Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU).
Probele susţinute se notează cu note de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei. Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie să obţină, în cadrul fiecărei probe susţinute, cel puţin nota 7. Pe baza notelor obţinute, în ordine descrescătoare şi în funcţie de numărul posturilor scoase la concurs, comisia va stabili candidaţii admişi la concurs.
La medii egale, comisia va stabili candidatul admis, ţinând cont de activitatea profesională, studiile de bază sau suplimentare (studii universitare, diplome de calificare în mai multe meserii etc.), datele personale cuprinse în recomandări etc.

  • (11) Rezultatul concursului se consemnează într-un proces verbal şi se afişează în termen de max. 3 zile la sediul unităţii. În termen de 48 de ore de la ora afişării, se pot formula şi depune eventualele contestaţii, care se vorr analiza şi soluţiona, în regim de urgenţă, după care soluţia dată se va afişa la sediul unităţii în termen de 2 zile. După confirmarea rezultatelor obţinute la concurs şi aflarea rezultatelor la contestaţii, se fac comunicările către candidaţii admişi.
  • (12) Candidaţii admişi la concurs sunt obligaţi să se prezinte, în termen de 15 zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă. În cazul neprezentării în termenul stabilit, candidatul este considerat respins, după care se notifică următorul candidat care a obţinut media minimă de admitere imediat următoare, cu menţiunea posibilităţii de a solicita angajarea pe postul respectiv. Dacă nici acest candidat nu se prezintă în termen de 5 zile de la comunicare, postul este declarat vacant.

Art. 7. (1) Angajarea pentru ocuparea funcţiilor de execuţie sau de conducere se va face prin verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale a solicitantului, pentru a aprecia capacitatea de a ocupa postul respectiv, pe baza criteriilor de evaluare cu stabilirea unei perioade de probă.
(2) Perioada de probă este de :
a) max. 30 zile calendaristice, pentru funcţii de execuţie;
b) max. 90 zile calendaristice, pentru funcţii de conducere, şi constituie vechime în muncă.

  • (3) Avansarea în grad profesional pentru personalul încadrat în funcţii de execuţie se face la cerere, prin transformarea postului ocupat de salariat şi în raport cu:
  • vechimea minimă de 3 ani în gradul profesional anterior,
  • rezultatele obţinute în activitate, potrivit ultimei evaluări,
  • competenţa profesională constatată printr-un raport personal de activitate,
  • promovarea cu media minimă 7 a unui examen scris şi oral.

 (4) În mod excepţional, pentru personalul cu activitate profesională deosebită se poate aproba nominal avansarea în gradul profesional imediat superior, fără îndeplinirea condiţiei minime de vechime.
Art. 8. (1) Contractul individual de muncă încheiat între angajator şi salariat va cuprinde în mod obligatoriu elementele prevăzute în modelul – cadru, aprobat prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/28.02.2003, cu modificările şi completările ulterioare. Persoana ce urmează a fi angajată în cadrul instituţiei va fi informată, în prealabil, în ceea ce priveşte elementele prevăzute în contractul individual de muncă. După încheierea contractului individual de muncă salariatul ia la cunoştinţă prevederile prezentului regulament.

  • (2) Elementele contractului individual de muncă se pot modifica în condiţiile legislaţiei în vigoare.
  • (3) Fişa postului constituie anexă la contractul individual de muncă şi face parte integrantă din acesta.

Art. 9. Angajaţilor Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, aflaţi în concediile acordate potrivit prevederilor legale sau ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate în condiţiile legii, li se acordă la data reluării activităţii salariul de bază aferent gradului sau treptei profesionale în care a fost încadrat anterior suspendării.

CAPITOLUL IV

Drepturile şi obligaţiile angajatorului

 Art. 10. Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, respectiv Filiala Cluj-Napoca a Academiei Române, în calitate de angajator, au următoarele drepturi:                  

  • să stabilescă reguli privind organizarea şi funcţionarea instituţiei concretizate în Legea nr. 752/2001 republicată în 2009 şi în Statutul Academiei Române;
  • să stabilescă atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare salariat, în funcţie de locul de muncă ocupat;
  • să stabilescă programe individualizate de muncă cu acordul sau la solicitarea salariatului; aceste programe presupun un mod de organizare flexibil a timpului de lucru;
  • să respecte prevederile legale în dispoziţiile date salariaţilor;
  • să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
  • să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii şi a prezentului ROI;

Art. 11. (1) Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, respectiv Filiala Cluj-Napoca a Academiei Române, în calitate de angajator, au următoarele obligaţii:

  • să incheie contracte individuale de muncă pentru toţi salariaţii;
  • să ia toate măsurile necesare pentru plata salariului cel puţin o dată pe lună; în cazul suspendării contractului individual de muncă se suspendă prestarea muncii de către salariat, precum şi plata oricăror drepturi;
  • să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi să asigure permanent condiţiile necesare desfăşurării optime a procesului de lucru;
  • să ţină cont de drepturile salariaţilor prezentate în Codul Muncii;
  • să plăteasca toate contribuţiile şi impozitele datorate de angajator şi angajat aferente fondului de salarii, respectiv salariului, la bugetul de stat;
  • să respecte legislaţia în vigoare privitoare la registrul de evidenţă al salariaţilor;
  • să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului;
  • să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor;
  • să ia toate măsurile necesare pentru buna desfăşurare a procesului de lucru în toate compartimentele;
  • să asigure salariaţilor accesul la serviciul medical de medicină a muncii, să asigure sănătatea şi securitatea în muncă;
  • să asigure participarea salariaţilor la programe de formare profesională, după caz.

Art. 12. (1) La angajare, se încheie contractul individual de muncă în baza actului administrativ de numire ‒ decizia preşedintelui Academiei sau a preşedintelui Filialei, între Filiala Academiei Române şi salariat, în baza căruia se prestează munca în schimbul salariului cuvenit, potrivit legii.
(2) Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative. CIM se încheie după informarea prealabilă a persoanei care solicită angajarea cu privire la clauzele generale care vor fi înscrise în el.
Art. 13. (1) Contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată sau, în unele cazuri expres prevăzute de lege, pe durată determinată. Modificarea contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu se poate face numai cu acordul părţilor.
(2) Modificarea unilaterală a contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile stabilite prin legislaţia în vigoare.
(3) Contractul individual de muncă poate înceta astfel: de drept; ca urmare a acordului părţilor, la data convenită de acestea, sau ca urmare a voinţei unilaterale a uneia dintre părţi, în cazurile şi condiţiile limitativ prevăzute de lege.
(4) Demisia angajatului se poate face numai prin notificare scrisă, cu respectarea termenului de preaviz (max. 15 zile calendaristice pentru funcţiile de execuţie, respectiv 30 de zile calendaristice pentru salariaţii care ocupă funcţii de conducere) sau fără respectarea termenului de preaviz, dacă angajatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate prin contractul individual de muncă sau dacă angajatorul îşi exprimă în scris renunţarea totală sau parţială la termenul de preaviz.
(5) Desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă se realizează numai respectând etapele premergătoare prevăzute de legislaţia în vigoare şi descrise succint în acest regulament.

CAPITOLUL V

Drepturile şi obligaţiile angajatului

Art. 14. Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au următoarele drepturi:

  • dreptul la nediscriminare şi la respectarea demnităţii umane, precum şi a tuturor drepturilor garantate de Constituţie;
  • dreptul la salarizare pentru munca depusă şi în conformitate cu încadrarea;
  • dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;
  • dreptul la concediu de odihnă anual;
  • dreptul la egalitate de şanse, tratament şi dreptul la replică;
  • dreptul la demnitate în muncă;
  • dreptul la securitate şi sănătate în muncă;
  • dreptul de acces la formarea profesională;
  • dreptul la informare şi consultare;
  • dreptul de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă;
  • dreptul la protecţie în caz de concediere (indemnizaţia de şomaj);
  • dreptul de a participa la acţiuni colective;
  • dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat;

Art. 15. (1) Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au următoarele obligaţii:

  • să îndeplinescă atribuţiile care le revin conform fişei postului;
  • să respecte programul de lucru;
  • să respecte disciplina muncii;
  • să respecte prevederile cuprinse în Statutul Academiei Române, Regulamentul intern, în contractul individual de muncă, precum şi în orice alte normative în vigoare;
  • să respecte confidenţialitatea informaţiilor obţinute, în legătură cu orice activitate cu privire la instituţia publică;
  • să dovedească loialitate faţă de instituţie;
  • să respecte măsurile de securitate şi sănătate a muncii în instituţie;

 (2) Relaţiile cu mass-media se asigură de către persoanele desemnate în acest sens de conducerea Institutului. Salariaţii desemnaţi să participe la activităţi sau dezbateri publice, în calitate oficială, trebuie să respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat de conducerea Institutului.
(3) În cazul în care un salariat participă la activităţi sau dezbateri publice fără a fi desemnat are obligaţia de a face cunoscut faptul că opinia exprimată reprezintă punctul de vedere personal şi nu cel oficial al instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) Angajaţilor le este interzis:

  • să exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legătură cu instituţia în care îşi desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia;
  • să facă aprecieri în legătură cu litigiile aflate în curs de soluţionare în care instituţia este parte, dacă nu sunt abilitaţi în acest sens;
  • să dezvăluie informaţii la care au acces în exercitarea funcţiei, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
  • să utilizeze numele sau imaginea proprie obţinută în exercitarea funcţiei sau a instituţiei în orice acţiune publicitară sau pentru promovarea unor activităţi comerciale.

CAPITOLUL VI

Procedura de soluţionare a cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor

Art. 16. (1) Cererile sau reclamaţiile individuale ale salariaţilor vor fi adresate, după caz, şefului ierarhic, secretarului ştiinţific sau directorului. După caz, se asigură buna organizare şi desfăşurare a activităţii de primire, evidenţă şi rezolvare, precum şi legalitatea soluţiilor şi comunicarea acestora în termenul legal.
(2) Cererile sau reclamaţiile anonime nu se iau în considerare.
Art. 17. Solicitările de eliberare a adeverinţelor tipizate, care să ateste calitatea de angajat şi drepturile salariale ale solicitanţilor, vor fi adresate Biroului Resurse Umane şi vor fi semnate de un salariat din cadrul biroului şi de directorul economic al Filialei.
Art. 18. Cererile salariaţilor pentru efectuarea concediului de odihnă vor avea următorul circuit: biroul resurse umane, pentru a atesta numărul de zile de concediu la care salariatii au dreptul; şeful ierarhic, după caz, şi director în vederea aprobării.
Art. 19. (1) Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au dreptul să solicite audienţă, în scopul rezolvării problemelor personale, la director, preşedintele Filialei sau preşedintele Academiei Române, şi la alte persoane cu funcţii de conducere, conform programelor de audiență stabilite.
(2) Soluţiile şi modul de rezolvare a problemelor ridicate în cadrul audienţelor vor fi communicate în scris.

CAPITOLUL VII

Reguli concrete pentru salariaţi privind disciplina muncii

Art. 20. Salariaţii sunt obligaţi:

  • să respecte programul de lucru stabilit de instituţie;
  • să aibă o comportare corectă la serviciu, să nu încalce regulile de bună-cuviinţă faţă de colegi şi şefii ierarhici;
  • să păstreze ordinea şi curăţenia la locul de muncă;
  • să semneze la venire şi la plecare condica de prezenţă;
  • să anunţe instituţia, prin orice mijloc şi în cel mai scurt timp, atunci când nu se poate prezenta la program din cauză de boală sau alte motive intervenite neaşteptat;
  • să vină la serviciu apt de muncă, intr-o ţinută decentă şi îngrijită;
  • să nu folosescă timpul de muncă sau bunurile instituţiei în interes personal, să nu execute lucrări sau să presteze servicii care nu sunt în interesul instituţiei;
  • să nu vină la serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice, să nu introducă şi să nu consume alcool la locul de muncă, să respecte locurile amenajate pentru fumat în condiţiile legii;
  • să nu pretindă sau să primescă bani sau alte foloase, în afara celor prevazute de lege, pentru activităţile prestate în instituţie în cadrul atribuţiilor de serviciu.

CAPITOLUL VIII

Abateri disciplinare şi sancţiuni aplicabile

Art. 21. (1) Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară.
(2) Încălcarea cu vinovăţie de către salariat, indiferent de funcţia sau postul pe care îl ocupă, a obligatiilor legale prevăzute în prezentul Regulament, precum şi a obligaţiilor şi sarcinilor ce îi revin în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare, în baza contractului individual de muncă, precum şi nerespectarea sarcinilor încredinţate de către conducerea instituţiei sau de şefii ierarhici, constituie abatere disciplinară şi, în conformitate cu art.264 alin(1) din Codul Muncii.
(3) Abaterea disciplinară este o faptă în legatură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, prezentul regulament, contractul individual de muncă, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.
Art. 22. Sancţiunile pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:

  • avertismentul scris;
  • suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare;
  • retrogradarea în funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;
  • reducerea salariului de bază/indemnizaţiei pe o durată de 1‒3 luni cu 5-10%;
  • desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Art. 23. (1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancţiune.
(3) Toate sancţiunile disciplinare prevăzute la art.21 din prezentul Regulament se pot aplica chiar dacă pentru aceleaşi fapte autorităţile competente au aplicat amenzi contravenţionale ori sancţiuni penale ori au fost luate măsuri în vederea angajării răspunderii civile contractuale pentru pagubele materiale produse instituţiei de catre salariaţi.
(4) Abaterea disciplinară săvârşită de un salariat în perioada în care este detaşat se sancţionează de conducerea unităţii la care acesta este detaşat. Sancţiunea „desfacerea disciplinară a contractului de muncă” se aplică numai de conducerea unităţii care l-a detaşat.
(5) Abaterile disciplinare săvârşite de un salariat în timpul delegării sale se sancţionează de conducerea unităţii care l-a delegat.
(6) În cazul în care unitatea a făcut plângere penală împotriva unui salariat sau acesta a fost trimis în judecată pentru fapte penale, incompatibile cu funcţia deţinută, conducerea Institutului va propune conducerii Academiei Române să dispună suspendarea din funcţie. Pe timpul suspendării nu se plătesc drepturi salariale.
(7) Sancţiunea disciplinară aplicată unui salariat cu excepţia sancţiunii constând în desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă se consideră a nu fi fost luată, dacă timp de un an de la data aplicării ei, încadratul nu a mai săvârşit nicio altă abatere.
(8) Înainte de expirarea termenului de un an, dar nu mai devreme de 6 luni de la aplicarea sancţiunii, acela care a aplicat-o poate dispune ca sancţiunea aplicată să fie considerată a nu fi fost luată, dacă încadratul nu a mai săvârşit în acest interval nicio altă abatere şi a avut o comportare bună.
CAPITOLUL IX

Reguli referitoare la procedura disciplinară

Art. 24. Angajatorul stabileşte sancţiunile disciplinare în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

  • împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
  • gradul de vinovăţie a salariatului;
  • consecinţele abaterii disciplinare;
  • comportarea generală în serviciu a salariatului;
  • eventualele sancţiuni disciplinare suferite de către acesta.

Art. 25. Se consideră abatere disciplinară gravă absentarea nemotivată de la serviciu; 5 absenţe nemotivate consecutive conduc la desfacerea disciplinară a contractulul individual de muncă; 10 absenţe nemotivate efectuate pe parcursul a 12 luni conduc la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Art. 26. (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia avertismentului scris, nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile.
(2) În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora, şi locul întrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. 2, fără un motiv obiectiv dovedit prin acte justificative, dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile.
(4) În cursul cercetării disciplinare prealabile, salariatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate argumentele în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite toate probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare.
Art. 27. (1) Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni da la data săvârşirii faptei.
(2) Decizia de sancţionare se comunică salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi produce efecte de la data comunicării.
(3) Comunicarea se predă personal salariatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta.
(4) Decizia de sancţionare poate fi contestată de salariat la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.

 

CAPITOLUL X

Modalităţile de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice

Art. 28. (1) Programul de lucru al salariaţilor Institutului se desfăşoară între orele 8‒16, de luni până vineri inclusiv, cu excepţia sărbătorilor legale. Programul de lucru poate include şi documentarea în biblioteci, arhive etc. În cazuri excepționale, se poate efectua munca la domiciliu, cu raportări lunare online.
(2) Durata maximă legală a timpului de lucru nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
Art. 29. (1) Prezenţa la program va fi consemnată prin semnarea condicii de prezenţă la venirea şi plecarea din instituţie.
(2) Recuperările, delegaţiile, concediile de orice fel vor fi consemnate în condica de prezenţă care este documentul primar la întocmirea fişei colective de prezenţă.
(3) Salariaţii pot fi învoiţi de şeful ierarhic pentru o perioadă de maximum 4 ore, cel mult de 2 ori pe lună.
(4) Deplasările interne se fac cu acordul şefului ierarhic, aprobate, după caz, de director şi de conducerea Filialei. Deplasările internaţionale în interesul Academiei se fac pe baza unei decizii semnate de preşedintele Academiei.
Art. 30. Repaosul săptămânal se acordă în 2 zile consecutiv, sâmbăta şi dumnica.     
Art. 31. Concediile de odihnă se efectează în condiţiile reglementărilor legale în vigoare, pe baza planificării întocmite la începutul fiecărui an calendaristic .
Art. 32. (1) Durata minimă a concediului de odihnă este de 21 de zile lucrătoare pe an. Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an.
(2) În cazul în care, din motive justificate, salariatul nu a putut efectua concediul la care avea dreptul într-un an calendaristic, instituţia va fi obligată să acorde concediul până la sfârşitul anului umător.
(3) Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisă numai în cazul încetării raporturilor de muncă.
(4) În cazul unor evenimente familiale deosebite, salariaţii au dreptul la zile libere plătite, care nu se includ în durata concediului de odihnă legal aferent anului respectiv. Aceste evenimente sunt:

  • căsătoria salariatului – 5 zile lucrătoare;
  • naşterea sau căsătoria unui copil – 3 zile lucrătoare;
  • decesul soţului sau al unei rude de până la gradul II, precum şi afinii salariatului – 3 zile lucrătoare;
  • donări de sânge – conform legislaţiei în vigoare;
  • control medical anual – 1 zi.

Art. 33. Pentru rezolvarea unor situaţii personale, salariaţii pot beneficia, la cerere, de concediu fără plată de 90 de zile, care, cu acordul angajatorului, poate fi prelungit până la maximum 250 de zile.
Art. 34. (1) Salariaţii au dreptul să beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesională care se acordă cu sau fără plată pe această perioadă.
(2) Angajatorul poate respinge solicitarea salariatului dacă absenţa sa ar prejudicia grav desfăşurarea activităţii.
Art. 35. Cererea de concediu fără plată pentru formare profesională trebuie înaintată angajatorului cu cel puţin o lună înainte de efectuarea acestuia şi trebuie să prezinte data începerii stagiului, domeniul şi instituţia unde are loc. Acest concediu se poate realiza şi fracţionat în cursul unui an calendaristic, in funcţie de examenele care urmează a fi susţinute.
Art. 36. În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională, conform legii, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională, plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore (art.152 (1) ‒ Codul Muncii).
Art. 37. Durata concediului pentru formare profesională nu poate fi dedusă din durata concediului de odihnă anual şi este asimilată unei perioade de muncă efectivă în ceea ce priveşte drepturile cuvenite salariatului, altele decât salariul. 
Art. 38. Salariaţii care au probleme de sănătate şi obţin certificate medicale sunt obligaţi să anunţe în maximum 24 ore, personal sau printr-un membru al familiei, pe şefii lor, privind numele medicului, unitatea care a emis certificatul medical, precum şi data emiterii.
Art. 39. (1) Referentul întocmeşte pontajul lunar pe care îl predă la compartimentul resurse umane‒salarizare.
(2) Termenul de predare a pontajului la compartimentul resurse umane este data de 5 ale lunii imediat următoare.

CAPITOLUL XI

Dispoziţii finale

Art. 40. Prezentul regulament va fi adoptat de către angajator, după consultarea cu reprezentaţii salariaţilor, şi va fi adus la cunoştinţa salariaţilor, asigurându-se informarea, precum şi postarea acestuia pe site-ul Institutului „Sextil Puşcariu”.
Art. 41. (1) Orice salariat poate sesiza conducerea Institutului cu privire la dispoziţiile Regulamentului intern, în măsura în care face dovada încălcării unui drept al său.
(2) Contestaţia se adresează conducerii Institutului „Sextil Puşcariu”, în scris, cu menţionarea expresă a dispoziţiilor contestate, a drepturilor considerate a fi încălcate şi cu motivarea corespunzătoare, urmând a fi soluţionată în termen de 30 de zile.
(3) Dacă răspunsul primit nu este satisfăcător, salariatul poate sesiza instanţa judecătorească în termen de 30 de zile de la data comunicării modului de soluţionare sau de la expirarea termenului la care angajatorul avea obligaţia să dea răspuns sesizării primite.

Art. 42. Prezentul Regulament de ordine interioară a fost adoptat în ședința Consiliului științific din 1 august 2011 și a fost actualizat în 15 decembrie 2022.